Anvendelse af computational thinking på biologiske systemer

Levende organismer indeholder kodning og algoritmer på en række organisationsniveauer, fra genegulering, over biokemiske procesveje til cellens eller individets sansning og respons.

Kan eleverne træne Computational Thinking-kompetencer ved at analysere, modellere og kode levende organismer? Det har vi forsøgt at indkredse med dette projekt.

På sysbio.dk vil du finde uddybning af den didaktik der ligger bag projektet. Didaktikken er udfoldet i undervisningseksempler indenfor tre områder af biologien:

  • bioinformatik
  • systembiologi
  • syntetisk biologi 

Projektet peger på nye muligheder for fagligt samspil mellem matematik, biologi og bioteknologi. Nogle af disse rummes indenfor fagenes nuværende indhold, andre afsøger nye fremtidige muligheder for fagene.

Projektet introducerer også nye eksperimenter i gymnasiet. Under området bioteknologi præsenteres fx hvordan man kan komme i gang med at lave DNA-sekventering med Nanopore-teknik i gymnasielaboratoriet. 

God fornøjelse!

   

 

  Nicolai, Jan, Andreas og Kresten