Undersøgelse af døgnrytme og genotyper

Matematik  B C
Biologi  A B
Bioteknologi  A
 
Dette undervisningsforløb er primært tænkt som et samarbejde mellem matematik og biologi eller bioteknologi. I forløbet undersøges om genetisk polymorfi er associeret med døgnrytme. 
I undersøgelsen anvendes:
• PCR til at multiplicere specifikke dele af genomet og 
• gelelektroforese til genotypeidentifikation
• spørgeskemaundersøgelse til selvbedømmelse af døgnrytme
• en anonymisering af genotypedata (aht GDPR).
Desuden er der eksempler på relevante matematikopgaver med relation til undersøgelsen.
Klassens data kan sammenlignes med et sæt fiktive data eller man kan evt. udveksle data med andre gymnasieklasser.
Forsøgsvejledningen findes i to udgaver: Dels en dansk vejledning til kittet fra miniPCR, dels en udgave, hvor man selv bestiller primere. Dette uddybes under området "Biolab2.0".
Filer
pdf
Biologi  A B
Bioteknologi  A
pdf
Biologi  A B
Bioteknologi  A
pdf
Biologi  A B
Bioteknologi  A
pdf
Matematik  B C
Biologi  A B
Bioteknologi  A
pdf
Matematik  B C
Biologi  A B
Bioteknologi  A
pdf
Matematik  B C
Biologi  A B
xlsx
Højreklik og download excell-filen
SRO emner
txt
Biologi  B
SRP emner
txt
Biologi  B